Élet-szervezés

Célkitűzés egyszerűen – Zen Habits

Továbbra is a Zen Habits a kedvenc minimalista blogom, és ahogy olvasgatom az engem érdeklő témákat, mindig az jut eszembe, hogy “na, ezt aztán érdemes lenne magyarra fordítani!”. Így most több fordítás is következik itt a blogon: a célkitűzéseket a motivációról szóló bejegyzések követik majd. Nekem nagyon inspiráló egy olyan embertől olvasni, aki néhány év alatt leszokott a dohányzásról, lefogyott, áttért a vegetáriánus étkezésre és nulláról maratonfutó lett. Azt gondolom, az ő módszerei másoknál is működhetnek, ezért is fordítom le őket ilyen lelkesen. Használjátok egészséggel a tanácsait!

Kép forrása: https://www.flickr.com/photos/madame_furie/3588991072/

Kedvenc minimalista blogom, az Unclutterer nemrég írt egy jó bejegyzést a Lifetick nevű, célkitűzéseket kezelő szoftverről, ami tényleg elég szuper. De ahogyan a helyes kis felületet próbálgattam, rájöttem, hogy számomra az ilyen program felesleges.

Én abban hiszek, hogy a célok legyenek egyszerűek, és ha így van, akkor a célok kitűzéséhez és kezeléséhez nem kell szoftver.

Valójában egy sima jegyzetlapon is megcsinálhatod.
Az egyszerű célkitűzés lényege, hogy ne legyen túl sok célod. Valójában a rendszeres olvasóim tudják, hogy én lehetőleg Egy Célt pártolok. Míg ez néhányak szerint nem mindig lehetséges, a túl sok cél bonyolulttá teszi a dolgokat és így a célokat egy komplikáltabb rendszerben kell követni.

Legyenek a dolgok a lehető legegyszerűbbek. Ennek az az előnye, hogy az energiáidat néhány célra tudod összpontosítani, s így ezekben jóval hatékonyabb lehetsz.

Én ezt javaslom:

  1. Ötletelj. Ha még nincs listád azokról a dolgokról, amiket végre szeretnél hajtani, kezdd azzal, hogy írsz egy ilyen listát. Írj le bármit – nem kell ténylegesen elvégezned őket. Ezt csak azért csináljuk, hogy biztosan ne maradjon ki semmi.
  2. Egyetlen dolog, ami a legtöbbet változtat az életeden idén. Most nézd meg a listát és döntsd el, melyik cél hozza a legnagyobb változást az életedbe – a következő nagyjából egy évben. Meg lehet csinálni egy év alatt? Lehet kevesebb is, mint egy év – egy hónap, vagy három, vagy akár hat. Ha több évig tart elérni a célt, akkor jó ötlet lehet rész-célokat kitűzni, amik egy évig vagy kevesebb ideig tartanak – ha ennél tovább, akkor nehéz fenntartani a motivációt. Olyan cél ez, ami nagy változást hoz az életedbe? Olyan, amit NAGYON véghez szeretnél vinni? Győződj meg róla, hogy lelkesedsz érte, vagy elveszíted a motivációt.
  3. Alkoss mantrát. Ha kiválasztottad a célodat, alakítsd személyes mantrává. Ez az ötlet Guy Kawasakitól származik, aki szerint egy vállalatnak nincs szüksége a küldetés meghatározására (ami általában haszontalan), ehelyett egy 2-5 szavas mantrát kell létrehozni (az övé nagyjából így szólt: “hatalmat a vállalkozóknak”). Használd ezt az ötletet a személyes mantrádhoz – hogyan foglalnád össze a célodat 2-5 szóban? Írd ezeket a szavakat egy jegyzetlapra, vagy legyen ez a háttérképed, vagy tedd ki a falra a számítógép mellé. Győződj meg róla, hogy soha nem felejted el ezt a mantrát – és ismételd el hangosan minden nap.
  4. Mit tehetsz e hónapban, hogy megtörténjen? Ha a célodat elérni nagyjából egy évig tart, egy kisebb rész-célt kell létrehoznod. Találj ki egy feladatot, amit ebben a hónapban megtehetsz, hogy néhány lépéssel közelebb kerülj a célodhoz, és koncentrálj erre a feladatra a következő hónapban.
  5. Mit tehetsz ma? Minden nap, amikor elkezded a napot, ismételd el a mantrádat és találd ki, mit tehetsz ma azért, hogy a célod valóra váljon. Elég, ha ez egyetlen dolog. Ha egy dolgot teszel meg minden nap, eléred a célodat. Némelyik napon tehetsz két dolgot is, ha szeretnél, de ne terheld túl magad. És legyen ez az egyetlen dolog az első, amit ma teszel. Ne halogasd a nap végéig, amikor majd holnapra halasztod. Csináld meg elsőként!

Az öt lépés soknak tűnhet, de valójában csak 1) választasz egy célt és alkotsz hozzá egy mantrát; majd 2) rövidebb távú lépésekre koncentrálsz, hogy ez a cél valóra váljon.

Mi a helyzet, ha több célod van?

Sokan azt mondják majd, hogy egyetlen célra koncentrálni lehetetlen a számukra. Erre két lehetséges megoldásom van:

  1. Egyelőre csak egy célra fókuszálj. Foglalkozhatsz a többi céllal is, de halaszd el ezt egy-két hónappal. Koncentrálj egy célra legalább egy hónapig… és váljon szokássá. Így ha maratont szeretnél futni, akkor szokd meg, hogy minden nap futsz. Ha regényt akarsz írni, szokj hozzá, hogy minden reggel írsz. Ha sikeres blogot szeretnél létrehozni, szokj hozzá, hogy minden nap őrült hasznos bejegyzéseket írsz. Amikor az első célod szokássá válik és már robotpilótán működik, akkor nekikezdhetsz a következő célnak – már nem kell annyira aggódnod az első cél miatt, mert az már automatikussá vált.
  2. Foglalkozz több céllal, de nagyon egyszerűen. Egynél több cél esetén az a veszély, hogy szétaprózod a figyelmedet. Ha 3-4 célod van egyidejűleg, az még kezelhető, ha nem tervezel mindegyikhez féltucat feladatot minden hétre. Ez már a hatékonyság csökkenéséhez vezetne. Ehelyett inkább találd meg a módját, hogy egyszerre egy célra fókuszálj: ezen a héten csak az egyik céllal foglalkozz, vagy minden nap csak az egyikkel, vagy például az egyikkel reggel, a másikkal délután. Így nem csökken a hatékonyságod.

A motivációról

Gyakran a célokkal nem is az a gond, hogy kitűzzük őket, hanem hogy kitartsunk mellettük, amikor lankad a motiváltságunk. A céljaink mellett való kitartásról olvasd el Mindent a Motivációról című írásomat. (Legközelebb ezt fordítom le!)

Ti hogyan tűzitek ki és éritek el a céljaitokat? Örülnék, ha megírnátok hozzászólásban, nálatok mi működik!

“Vigyáznod kell, ha nem tudod, merre tartasz, mert nem biztos, hogy odaérsz.” – Yogi Berra

 

Mentés

Célkitűzés egyszerűen – Zen Habits” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.