Barion Pixel

Amikor két akarat egymásnak feszül

Amikor két akarat egymásnak feszül

Amikor két akarat egymásnak feszül 1920 1280 Faragó Ági

A gyereknevelésben az egyik legnehezebb helyzet, amikor szülő és gyerek akarata egymásnak feszül. Amikor a gyermekünk sír, hisztizik, csíp, rúg, harap – mi pedig eszköztelennek érezzük magunkat vele szemben. Hiszen bántani nem akarjuk, de akkor hogyan is vehetnénk rá, hogy az legyen, amit mi akarunk? És vajon kell-e, hogy minden esetben az legyen, amit mi, felnőttek akarunk, vagy néha hallgathatunk a gyerektől érkező jelzésekre is?

Gyerekkorunkban megtanultuk, hogy a felnőtt akarata érvényesül a gyerek akarata felett. Akkor ez volt a szokás. Ma viszont már elég sokat tudunk a gyerek lelki fejlődéséről ahhoz, hogy ne feltétlenül ezt az utat akarjuk követni. Lehetséges például, hogy a gyermekünknek csak le kell vezetnie a dühét, a felgyűlt feszültséget és nekünk „csak” annyi a dolgunk, hogy meghallgassuk türelemmel. Lehetséges, hogy határt is kell neki szabni – szeretettel – és általában ez szokott a legnehezebb lenni. De az is lehet, hogy a dühe teljesen egészséges, és szeretnénk neki megtanítani azt, hogy lehet dühöt érezni, nem kell elfojtani. Vagy mindez egyszerre igaz.

Én azt tapasztalom, hogy a gyerek tanít minket, vezet minket. A tanítás része, hogy ha konfliktus van a szülő és a gyerek között, akkor ott nekem szülőként szinte biztosan van egy sérülésem, amire a gyerek rámutat. Lehet, hogy ez a sérülés arra vonatkozik, hogy…
– gyerekkoromban sokszor nem lehetett az, amit akartam – és úgy érzem, hogy most sem lehet;
– megtanultam, hogy nem lehet így viselkedni, ahogy a gyerekem viselkedik. Engem az ilyen viselkedésért megbüntettek, és az ezzel kapcsolatos feszültség még most is megjelenik bennem, ha ilyen viselkedést látok;
nehezen tudok pihenni, gondoskodni magamról, és a gyermekem erre mutat rá a viselkedésével, amikor nem enged pihenni, pedig már cafatokban lógnak az idegeim;
túlpörgetem, túlfárasztom magam, és a gyermekem próbál lelassítani, hogy pihenjek, amit én úgy élek meg, hogy akadályoz.

Mindenesetre az biztos, hogy

mi vagyunk az a generáció, akiknek a gyerekkorában az volt a szabály, hogy az van, amit a szülő akar, és most, hogy szülők lettünk, most pedig kis túlzással „az van amit a gyerek akar”.

De vajon mikor lesz az, amit mi akarunk? – kérdezhetjük sokan. Az én válaszom az, hogy ameddig begyógyítatlan sérülésem van ezzel kapcsolatban, addig ez a helyzet ismétlődni fog az életemben, hogy legyen esélyem ezt a sérülést begyógyítani.

Egyébként ahogyan sorra dolgozzuk fel a gyerekkori sérüléseinket, egyre inkább egybeesik, amire a szülőnek valójában szüksége van, és amit a gyerek akar. Erre a legjobb példa az amikor a szülő haladni szeretne a feladatokkal, és a gyerek úgymond akadályozza ebben. Ha egy kicsit mélyére nézünk a dolognak, akkor kiderül, hogy a szülő iszonyú kimerült és egy nagyon hosszú feladatlista van előtte, ami nyomasztja. De valójában neki is arra lenne szüksége, hogy leüljön pihenni, leüljön akár játszani a gyerekkel, vagy csak jelen lenni mellette. Csak a teljesítménykényszer nyomasztja, az, hogy a feladatot el kell végezni. Ez is lehet egy minta, amit gyerekkorában kapott – „az nem érdekes, hogy te hogy vagy – előbb a kötelesség, aztán a szórakozás!” De – mint tudjuk – egy anya soha nem ér a teendőlistája végére. Ha mindig előbb akarja megcsinálni a „házi feladatot”, mint hogy leülne „játszani”, az a biztos út a kiégéshez.

Tehát

az élet addig emlékeztet minket a be nem gyógyított sérüléseinkre – gyakran a gyerekeink által -, amíg be nem gyógyítjuk azokat.

A sérülések begyógyításának általam ismert legjobb módja az AnaLog oldás, amivel egy jelen konfliktusból kiindulva megtalálhatjuk és átírhatjuk a mögötte álló gyerekkori mintát, gyökérokot.

Ez a gyógyulás egy folyamat, ami eltart egy ideig – a gyerekeinkkel viszont addig is, folyamatosan éles helyzetben vagyunk. Egy-egy ilyen összefeszülésnél jól jönnek az olyan eszközök, amiket „elő tudunk húzni a kalapból” ahelyett, hogy (akár szóban) bántanánk a gyerekeinket.

Egyrészt érdemes „alapozni” is: a női oldalunk erősítésével lágyabbá, odafigyelőbbé, befogadóbbá tudunk válni, jobban jelen tudunk lenni a gyerekeinkkel, megértjük az ő szempontjaikat is – és magunkról is gondoskodunk, hogy ne kimerülten és feszülten érjenek minket ezek az „éles” helyzetek. Hogy ne legyen üres a kancsó, amiből tölteni próbálunk nekik.

De valóban léteznek „kalapból előhúzható” eszközök is – ha előzetesen megismertük és begyakoroltuk őket. Az embodiment módszere segítségével felfedezhetjük a saját legjobb válaszainkat ezekre a helyzetekre, és előhívhatjuk azokat a testünk, testhelyzetünk által. A nehéz helyzetekben gyakran „elveszítjük a fejünket” – az agyunkban háttérbe szorul a racionális gondolkozás, és „üss vagy fuss” módba kapcsolunk. A testünk viszont ilyenkor is emlékszik azokra a minőségekre, amik segítenek tudatosnak és türelmesnek maradni.

Május 3-án a türelem témájában tartok embodiment workshopot. A műhelymunka során újrakapcsolódunk a testünkkel, hogy meghalljuk annak bölcs válaszait, és a gyerekeinkkel kapcsolatos nehéz helyzeteinkkel dolgozunk a testünket, testtudatosságunkat is bevonva. Szeretettel várlak!

 

Faragó Ági vagyok, Egyszerűbb gyermekkor tanácsadó. Azoknak a családoknak segítek, akik szeretnék, ha hétköznapjaik lassabban, nyugodtabban telnének. Akik szeretnék, ha gyermekeik kiegyensúlyozottabbá válnának, mentesülnének a világunkban már szinte általános túlterheltség alól. Akik szeretnék megengedni gyermekeiknek, hogy a saját tempójukban bontakoztassák ki képességeiket. Egy kislány anyukájaként és változatos segítői állásokban dolgozva jutottam el az Egyszerűbb gyermekkorhoz, amiben azóta is újabb és újabb mélységeket fedezek fel. Ha van kedved, csatlakozz hozzám, keressük meg együtt, hogy a Te családodban hol adhatunk teret az egyszerűsítésnek.

Itt is megtalálsz:

Írj nekem!