Főzőcske

Heti menüterv

Spárga, spenót, kínai kel, saláta, retek, eper – a heti szatyor legfontosabb elemei. Még mindig tavasz van. 🙂 Ezekből a szezonális, bio vagy termelői zöldségekből terveztem ismét a jövő heti vegán menüt. Ha kifogytál az ötletekből, hogy mit készíts belőlük – ahogy én is, amíg jobban utána nem jártam a kérdésnek -, talán az alábbi menüterv segít majd a főzésben. Attól nem kell elrettenni, hogy a menü vegán – adok ötleteket vegetáriánus és húsos változatokra is.

A kisszatyor tartalma a héten:

mennyiség
Spenót, kg 0.4 Széles Bence
Piros krumpli, bio kg 0.5 Gódor Biokertészet
Saláta, bio db 1 Zsámboki Biokertészet
Spárga, csomag 500 gr 1 Kőröshegyi Béla
Pakchoy, bio db 1 Zsámboki Biokertészet
Retek, bio csokor 1 Zsámboki Biokertészet
Citrom, bio, db 1 Rábcakapi biokert
Eper, kg 0.5 Nemmindennapi zöldséges

Fontos tudni, hogy néha változik a kézhez kapott szatyor összetétele, de ebből nekünk még sosem volt gondunk. Mi a nagyszatyrot rendeljük, abban mindenből kétszer ennyi van. Abból tervezem a 3×4 adagos ételeket, amit két-két napig eszünk. Lenke BLW-s táplálásához is tökéletesek ezek a receptek – tekintve, hogy úgy tűnik, a tejen kívül semmire sem allergiás. A kedd délig megrendelt termékeket csütörtökön vagy pénteken lehet átvenni, így én általában szombattól főzök belőlük.

Ezen a héten is sokat gondolkodtam a menüterven – de lehet, hogy ez most csak az alváshiány miatt volt, nem fogott az agyam. 🙂 Illetve talán amiatt is, hogy a kínai kel felhasználása továbbra is ismeretlen terep a számomra, a spenótnak és a spárgának pedig, úgy éreztem, minden felhasználási lehetőségét kiaknáztam már. Persze ez nem lehet igaz, a spárgából például új receptet fogok készíteni a jövő héten. Íme az én menütervem:

Spenótos quiche salátával

Hát igen, spenótból most nem tudok újat mutatni, viszont annál finomabb ez a vegán quiche, ráadásul egészen gyorsan elkészül. Friss salátával érdemes tálalni. Nem vegánok a tetejére a kesudió-krém helyett tehetnek reszelt parmezánt, és a lenmag-víz kombó helyett használhatnak tojást (1 ek lenmag + 3 ek víz = 1 tojás). Húsos verziót kicsit nehéz ebből kigondolnom, talán sült csirke-darabokkal lehet dúsítani. Vagy pedig megvan a menünk a húsmentes hétfőre. 😉

Csőben sült krumpli és spárga

Mióta felfedeztem a besamel-mártás egyszerű vegán változatát, egészen lelkes lettem, ugyanis nagyon finom lett, és innentől kezdve mindenféle zöldséget tudunk csőben sütve készíteni. Így a jövő héten ez lesz a krumpli és a spárga sorsa is. A krumplit kicsit előfőzöm és felkarikázom, és egy hőálló tál aljába teszem, erre jön a megmosott (és a fás végétől megtisztított) spárga, majd a besamel-mártás. Ezután még egy réteg mindenből, majd a tetejére krumpli kerül, amit megszórok egy kis sörélesztőpehellyel. Vegetáriánusok a mártást készíthetik vajjal és tejjel, húsevők pedig rétegezhetnek például sonkát is a spárga és a krumpli mellé. Ha még ennél is egyszerűbbre vágyunk, ez a recept is nagyon jól hangzik szerintem.

Fűszeres tofu és saláta kínai kelből és retekből

Ezt az isteni és egyszerű tofus receptet Zizinél találtam nemrég, Zoli is áldja a nevét azóta. 🙂 Egészen izgalmas lesz a tofu ezzel a fűszerezéssel. Ehhez szerintem jól fog passzolni a kínai kelből és retekből készített, keleties saláta. Lenke miatt én nem napraforgómaggal, hanem szezámmaggal fogom elkészíteni (az kevésbé fulladásveszélyes szerintem), és a mézet is kihagyom (egy éves kor alatt nem szabad adni a piciknek). Tejterméket ehhez az összeállításhoz nehezen tudok elképzelni. Húsevők a tofut helyettesíthetik például csirkehússal, szerintem hasonló fűszerezéssel az is működhet, legfeljebb tovább kell pirítani.

Plusz egy jó hír a vegánoknak 🙂

Ugyan mi nem vagyunk vegánok, de Lenke egyelőre nem kap állati eredetű élelmiszert, mert ezt így egészségesebbnek tartom. Természetesen ez időről időre téma azokkal, akiket érdekel Lenke sorsa és úgy érzik, talán így nem jut hozzá minden szükséges tápanyaghoz. Ezért örülök, hogy az amerikai Táplálkozási és Dietétikai Akadémia decemberi kiadványa szerint a jól tervezett vegetáriánus és vegán táplálkozás mindenkinek, minden életkorban (csecsemőkortól időskorig) és élethelyzetben (terhesség, szoptatás, versenysport) kielégítő, sőt, egészséges, mivel bizonyos betegségek megelőzésében és gyógyításában is szerepet játszhat. Egy magyar nyelvű rövid cikket itt találtok erről. Aggódó rokonoknak, védőnőnek lehet idézni belőle. 🙂

Kellemes főzőcskézést és szép hetet kívánok Nektek!

Mentés

Mentés

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.